Nieważne jakim aparatem fotograficznym, czy telefonem wyposażonym w obiektyw i aplikację robisz zdjęcia. Moje warsztaty i plenery dają możliwość poznania sprzętu, jaki posiadasz. Porozumienie z aparatem, świadomość jego ograniczeń uzupełniam pracą nad materiałem zdjęciowym. Technika ma służyć obrazowi. To zdjęcia, które pokazujemy są celem, dla którego naciskamy spust migawki. Fotografowanie jest wspaniałym zajęciem – tworzenie i oglądanie może przynosić radość przez całe życie!

Sam dla siebie fotografuję na filmach, nie mając podglądu na tylnej ściance aparatu pracuję dokładnie mierząc światło. Z wielką przyjemnością wprowadzam w tajniki pracy z aparatami na filmy zwojowe i cięte. Uczę też jak te filmy wywoływać, jak wykonać z nich odbitkę czarno-białą. Dla współczesnych pasjonatów ziarna filmu mam też osobne zajęcia ze skanowania i przygotowania wydruków w programach Adobe. Realizuję misję uczenia staranności w pracy. Zrozumienia po co i dlaczego zarządzamy kolorem. Świadomości dlaczego aparat i ściągane presety nie pokażą za nas tego, co w obrazie fotograficznym jest po prostu najciekawsze – własnego sposobu widzenia.

Poniżej kilka propozycji zajęć, jakie prowadziłem. Mogą być prowadzone stacjonarnie lub na zorganizowanym wyjeździe w Polsce i za granicą. Do tej pory moi uczestnicy plenerów odwiedzili ze mną Warmię i Mazury, Beskidy, Puszczę Białowieską, dolinę Biebrzy, Wybrzeże Bałtyku i Góry Izerskie. Odwiedziłem też z aparatem Norwegię, Maroko, Wyspy Kanaryjskie i Portugalię. Z mojej wiedzy skorzystały już setki osób i ciągle poznaję nowe.
Warsztaty pracy z obrazem fotograficznym, edycji cyfrowej plików, przygotowania do druku i prezentacji prowadziłem m. in. dla Warszawskiej Szkoły Fotografii, Medikon Polska, OOF Academy i osób prywatnych.
Zapraszam do kontaktu mailowego na warsztaty {at} karolbaginski.com oraz plenery {at} karolbaginski.com. Bieżące aktywności można też śledzić na profilach Instagram i Facebook oraz blogu.

 

Plenery fotografii krajobrazowej

Ze szczególnym naciskiem na opanowanie techniki pomiaru światła, wizualizacji obrazu na zdjęciu i kompozycji. Praca na własnym sprzęcie, grupa maksymalnie 6 osób. Wieczorem analiza zdjęć, zagadnienia teoretyczne i techniczne. Rytm dnia podporządkowany warunkom terenowym. Nie ustalam sztywnej daty i lokalizacji. Każda pora roku to wspaniały czas dla fotografii. Napisz do mnie każde pytanie w sprawie organizacji. Może masz taką chętną grupę i pomysł na zajęcia? A może masz jakiś własny pomysł i znasz miejsce, w którym chcesz pracować?

Kontakt w sprawie plenerów i zajęć wyjazdowych  plenery [at] karolbaginski.com 

 

 

Praktyczne warsztaty fotografii analogowej

Na tych warsztatach poznasz szczegóły powstawania obrazu na negatywie czarno-białym. Zrozumiesz jak przebiega pomiar światła w aparacie fotograficznym. Matrycowy, skoncentrowany centralnie i punktowy.

Mierząc światło zakładamy, że film posiada czułość zgodnie z oznaczeniem producenta na pudełku. Sprawdzimy to analizując materiał negatywowy. Wyznaczymy efektywną czułość filmu, poznamy od czego ona faktycznie zależy. Omówimy sobie czym jest push/pull-processing, wszystko to na konkretnych przykładach. Wywoływanie negatywów przedstawione jako proces wieloczynnikowy. Od czego zależy gęstość negatywu i na co wpływa w praktyce fotograficznej. Digitalizacja, czy praca w ciemni? Poznasz wady i zalety w praktycznym podejście do uzyskania odbitki lub wydruku artystycznego. Nawet na poziomie archiwalnym. Nie zalewam umysłów teoriami i dogmatami, wszystkie swoje treści popieram obrazem fotograficznym.

Nie ma znaczenia, czy pracujesz szybkim aparatem reporterskim, czy kamerą wielkoformatową. Technika tworzenia obrazu na filmie jest taka sama. Zanalizujemy wspólnie podobieństwa i różnice. Każdy fotograf po tych zajęciach będzie w stanie stworzyć własny plan pracy wg potrzeb i możliwości.

Plan warsztatów

Dzień pierwszy
10:00 – 15:00

Wstęp teoretyczny na temat negatywów

• Negatyw czarno-biały: naświetlanie wg pomiaru światłomierza i wybór sposobu wywoływania
• Wywoływanie negatywu, czynniki techniczne, temperatura, wpływ składu chemicznego na efekty końcowy
• Wywoływanie push/pull czy wywoływanie podnoszące/obniżające kontrast — dokładnie omówienie zagadnienia
• Wstęp do zrozumienia systemu strefowego jako kompleksowego narzędzia pracy fotografa

Dzień drugi
10:00 – 15:00

• Sprawdzenie efektywnych czułości filmu czarno-białego
• Skanowanie własnych filmów negatywowych — analiza naświetlania i wywoływania materiału
• Zachowanie maksymalnej ilości informacji o obrazie w plikach
• Przygotowanie zasad postprodukcji pliku wg przeznaczenia materiału
• Pół godziny podsumowania, pytania i dyskusje.

Wpis i fotorelacja z warsztatów skanowania filmów na skanerach płaskich Epson w 2014 roku.

Warsztaty z edycji cyfrowej plików zdjęciowych

Program zajęć warsztatów z cyfrowej obróbki zdjęć:

  • Kiedy możemy zacząć ufać obrazowi na ekranie naszego monitora? Wprowadzenie do zarządzania kolorem jako podstawy kontroli obrazu cyfrowego — przestrzenie barwne, kalibracja systemu aparat-komputer-monitor.
  • Dlaczego domyślnie w aparatach ustawiono JPEG/sRGB? Workflow współczesnego fotografa cyfrowego: RAW >> Photoshop Camera Raw >> Photoshop z zachowaniem maksymalnej ilości informacji o kolorze.
  • Prawidłowa konwersja materiału do czarno-białych wydruków i publikacji www.
  • Dominanty barwne na odbitkach z labu? Przygotowanie plików do druku na drukarce fotograficznej i w laboratoriach fotograficznych.
  • Przygotowanie materiału zdjęciowego do prezentacji multimedialnej oraz do  galerii na stronie internetowej.
  • Praca w Adobe Photoshop na warstwach i maskach, ogólna i miejscowa korekta kontrastu oraz koloru, retusz fotograficzny i niefotograficzny.



 

Praktyczne warsztaty z fotografii cyfrowej i podstawowej edycji plików zdjęciowych

Teren:

  • Praca z aparatem cyfrowym w terenie, analiza histogramu.
  • Punktowy pomiar światła. Ekspozycja i jej parametry jako proces świadomy.
  • DLA ZAINTERESOWANYCH! Użycie zasad systemu strefowego (the Zone System) w pracy aparatem cyfrowym.
  • Zaawansowane sposoby poprawy zakresu dynamiki pliku — świadome tworzenie obrazów HDR.

Edycja obrazu:

  • Wprowadzenie do zarządzania kolorem jako podstawy kontroli obrazu cyfrowego — przestrzenie barwne, kalibracja systemu aparat-komputer-monitor.
  • Workflow współczesnego fotografa cyfrowego: RAW >> Photoshop Camera Raw >> Photoshop z zachowaniem maksymalnej ilości informacji o kolorze.
  • Globalna kontrola ekspozycji, kontrastu, jasności oraz koloru w pliku zdjęciowym.
  • Konwersja do obrazu czarno-białego.
  • Praca w Adobe Photoshop na warstwach i maskach, ogólna i miejscowa korekta kontrastu i koloru, retusz fotograficzny oraz niefotograficzny.
  • Filtry i stylizacja obrazu cyfrowego. Skąd się biorą presety i jak je tworzyć samodzielnie.
  • Przygotowanie plików do druku na drukarce fotograficznej, do minilabu z uprawdopodobnieniem poprawnej realizacji wydruku.
  • Przygotowanie materiału zdjęciowego do prezentacji multimedialnej, do  galerii na stronie internetowej.

 

%d bloggers like this: