Cyfrowa edycja obrazu fotograficznego OOF Academy!
Plener fotografii krajobrazowej
Ze szczególnym naciskiem na opanowanie techniki pomiaru światła, wizualizacji obrazu na zdjęciu i kompozycji. Praca na własnym sprzęcie, grupa maksymalnie 6 osób. Wieczorem analiza zdjęć, zagadnienia teoretyczne i techniczne. Rytm dnia podporządkowany warunkom terenowym. Nie ustalam sztywnej daty i lokalizacji. Każda pora roku to wspaniały czas dla fotografii. Napisz do mnie każde pytanie w sprawie organizacji. Może masz taką chętną grupę i pomysł na zajęcia. A może masz jakiś własny pomysł i znasz miejsce, w którym chcesz pracować?
Kontakt w sprawie plenerów i zajęć wyjazdowych plenery [at] karolbaginski.com
Dwudniowe praktyczne warsztaty skanowania filmów czarno-białych — otwarte zapisy i terminarz
Na tych warsztatach poznasz szczegóły powstawania obrazu na negatywie czarno-białym. Zrozumiesz jak przebiega pomiar światła w aparacie fotograficznym. Matrycowy, skoncentrowany centralnie i punktowy.
Mierząc światło zakładamy, że film posiada czułość zgodnie z oznaczeniem producenta na pudełku. Sprawdzimy to analizując materiał negatywowy. Wyznaczymy efektywną czułość filmu, poznamy od czego ona faktycznie zależy. Omówimy sobie czym jest push/pull-processing, wszystko to na konkretnych przykładach. Wywoływanie negatywów przedstawione jako proces wieloczynnikowy. Od czego zależy gęstość negatywu i na co wpływa w praktyce fotograficznej. Digitalizacja, czy praca w ciemni? Wady, zalety, praktyczne podejście do uzyskania odbitki lub wydruku artystycznego na poziomie archiwalnym. Wszystko to w podejściu praktycznym z dowodami na obrazie negatywowym i pozytywowym.
Nie ma znaczenia, czy pracujesz szybkim aparatem reporterskim, czy kamerą wielkoformatową. Technika tworzenia obrazu na filmie jest taka sama. Zanalizujemy wspólnie podobieństwa i różnice. Każdy fotograf po tych zajęciach będzie w stanie stworzyć własny plan pracy wg potrzeb i możliwości.
Plan warsztatów
Dzień pierwszy
10:00 – 15:00
Wstęp teoretyczny na temat negatywów
• Negatyw czarno-biały: naświetlanie wg pomiaru światłomierza i wybór sposobu wywoływania
• Wywoływanie negatywu, czynniki techniczne, temperatura, wpływ składu chemicznego na efekty końcowy
• Wywoływanie push/pull, czy wywoływanie podnoszące/obniżające kontrast — dokładnie omówienie zagadnienia
• Wstęp do zrozumienia systemu strefowego jako kompleksowego narzędzia pracy fotografa
Dzień drugi
10:00 – 15:00
• Sprawdzenie efektywnych czułości filmu czarno-białego
• Skanowanie własnych filmów negatywowych — analiza naświetlania i wywoływania materiału
• Zachowanie maksymalnej ilości informacji o obrazie w plikach
• Przygotowanie zasad postprodukcji pliku wg przeznaczenia materiału
• Pół godziny podsumowania, pytania.
Warsztaty z edycji cyfrowej plików zdjęciowych
Program zajęć warsztatów z cyfrowej obróbki zdjęć:
- Kiedy możemy zacząć ufać obrazowi na ekranie naszego monitora? Wprowadzenie do zarządzania kolorem jako podstawy kontroli obrazu cyfrowego — przestrzenie barwne, kalibracja systemu aparat-komputer-monitor.
- Dlaczego domyślnie w aparatach ustawiono JPEG/sRGB? Workflow współczesnego fotografa cyfrowego: RAW >> Photoshop Camera Raw >> Photoshop z zachowaniem maksymalnej ilości informacji o kolorze.
- Prawidłowa konwersja materiału do czarno-białych wydruków i publikacji www.
- Dominanty barwne na odbitkach z labu? Przygotowanie plików do druku na drukarce fotograficznej i w laboratoriach fotograficznych.
- Przygotowanie materiału zdjęciowego do prezentacji multimedialnej oraz do galerii na stronie internetowej.
- Praca w Adobe Photoshop na warstwach i maskach, ogólna i miejscowa korekta kontrastu oraz koloru, retusz fotograficzny i niefotograficzny.
Program zajęć z fotografii i edycji cyfrowej
Teren:
- Praca z aparatem cyfrowym w terenie, analiza histogramu.
- Punktowy pomiar światła. Ekspozycja i jej parametry jako proces świadomy.
- Użycie zasad systemu strefowego (the Zone System) w pracy aparatem cyfrowym.
- Zaawansowane sposoby poprawy zakresu dynamiki pliku — świadome tworzenie obrazów HDR.
Edycja obrazu:
- Wprowadzenie do zarządzania kolorem jako podstawy kontroli obrazu cyfrowego — przestrzenie barwne, kalibracja systemu aparat-komputer-monitor.
- Workflow współczesnego fotografa cyfrowego: RAW >> Photoshop Camera Raw >> Photoshop z zachowaniem maksymalnej ilości informacji o kolorze.
- Konwersja do fotografii czarno-białej.
- Przygotowanie plików do druku na drukarce fotograficznej, do minilabu z uprawdopodobnieniem poprawnej realizacji wydruku.
- Przygotowanie materiału zdjęciowego do prezentacji multimedialnej, do galerii na stronie internetowej.
- Praca w Adobe Photoshop na warstwach i maskach, ogólna i miejscowa korekta kontrastu i koloru, retusz fotograficzny oraz niefotograficzny.
- Informacje szczegółowe, zagadnienia do rozwinięcia podczas zajęć i rezerwacja via email